This phantom sticky
content image

10 redenen waarom omega 3 zo ontzettend belangrijk voor je is

 

 

Omega-3 is een essentieel vetzuur dat niet zelf door het lichaam wordt aangemaakt, maar dat het lichaam wel helpt gezond en vitaal te blijven als we hiervan voldoende binnenkrijgen. Omega-3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. ALA, EPA en DHA zijn onverzadigde vetzuren van de omega-3 familie. ALA zit in plantaardige oliën, vooral in lijnzaadolie. Verder zit het een beetje in vlees en groene bladgroente. Het lichaam kan zelf in beperkte mate EPA aanmaken uit het omega-3 vetzuur alfa-linoleenzuur (ALA). Vervolgens kan het lichaam uit EPA weer DHA aanmaken. Ze hebben elkaar nodig, maar hebben vervolgens een andere functie in het lichaam. EPA gebruikt het lichaam vooral voor het aanmaken van hormoonachtige stofjes en DHA is vooral van belang voor een goede werking van de celmembranen. EPA en DHA zitten vooral in wild gevangen vis en in schaal- en schelpdieren.

Waarschijnlijk heeft iedereen al wel eens gehoord dat omega 3 goed voor je is. Maar wat doet het eigenlijk? Je leest het hier.

 

1

Het “soepel” houden van onze cellen. Ons hele lichaam bestaat uit allemaal verschillende soorten cellen, bloedcellen, huidcellen, spiercellen, hersencellen enz. Omega 3 zorgt ervoor dat het membraan dat om onze cellen heen zit “zacht”blijft. Wanneer dat het geval is dan kunnen alle voedingstoffen goed onze cellen in en de afvalstoffen onze cellen weer uit. De cel kan dan zijn functie helemaal goed uitvoeren.

2

Hersenen en zenuwen: Het grootste deel van onze hersen- en zenuwweefsel bestaat uit DHA. Dit zorgt voor ons denk en leervermogen. Ook kan het helpen bij depressiviteit en dementie.

3

Verminderde kans op auto- immuunziekten. Bij een auto-immuunziekte valt ons lichaam de eigen cellen aan. Voorbeelden zijn diabetes type 1 en de ziekte van Crohn.

Wanneer er vooral tijdens de eerste levensjaren voldoende omega 3 wordt genomen, vermindert de kans op deze ziektes.

4

Hart- en bloedvaten; Omega-3 verhoogt het HDL-cholesterol . Dat type cholesterol is een soort reinigingsmiddel voor de bloedvaten. Vuil dat in de aderen blijft plakken wordt door dit cholesterol afgevoerd naar de lever. Omega-3 gaat ook de vorming van bloedproppen tegen en bij mensen met een te hoge bloeddruk verlaagt omega-3 de druk.

5

Omega 3 werkt ontstekingsremmend en houdt zo het ontstekingsbevorderende omega 6 in balans.

6

Sterkere botten en spieren. Helemaal in combinatie met sporten en vitamine k2

7

Goed voor een mooie huid. Omega 3 zorgt ervoor dat de huidcellen gezond worden en zorgt voor een goede vocht- en vetregulatie.

8

Zorgt voor een beter slaap

9

Het versnelt de vetverbranding. Wanneer alle cellen door de omega 3 weer gezond zijn en hun functie beter kunnen uitvoeren, komt het hele lichaam in balans. Wanneer een lichaam in balans is lukt afvallen vaak beter.

10

Verbetert de hormoonhuishouding. EPA, een van de vetzuren in vette vis, heeft een bewezen gunstige invloed op hormoonschommelingen, zoals tijdens menstruatie, zwangerschap en de overgang. EPA dient namelijk als bestandsdeel voor een aantal stoffen die van invloed zijn op de productie van verschillende hormonen en enzymen. Daarbij kan het ook helpen bij menstruatiepijn.

 

Daarom is omega 3 zo belangrijk. Dit zijn nog maar 10 van de voordelen, er zijn er nog veel meer. Maar hoe zorg je ervoor dat je voldoende omega 3 binnen krijgt?

Helaas is het (bijna) onmogelijk om voldoende omega 3 via onze voeding binnen te krijgen. Wild gevangen, verse vis is een goede bron. Met het advies van 2 keer per week vis eten zijn we er echter nog lang niet en vaker vis eten is ook niet zo haalbaar.  Aanvullen met een supplement is daarom belangrijk.

Ik zelf gebruik de omega 3 olie van Eqology omdat deze olie de juiste hoeveelheden bevat en echt van verse vis wordt gemaakt. Je ruikt dus ook geen vis want verse vis stinkt niet!